Er rijden de laatste jaren steeds meer hybride- en elektrische voertuigen rond. Dit is voornamelijk ontstaan door de drang om minder fossiele brandstoffen uit te stoten. De verduurzaming van huizen heeft echter ook niet stilgezeten. Steeds meer woningen beschikken over zonnepanelen op het dak of verwarmen het huis met een volledig elektrische waterpomp. We kunnen niet voorspellen wat de toekomst ons brengt, maar er wordt wel verwacht dat we uiteindelijk allemaal CO2-neutraal zullen wonen. Als je een elektrische auto rijdt, moet deze om de zoveel tijd ook opgeladen worden. Dit kan op verschillende plekken in Nederland, vaak bij tankstations of hotels. Ook steeds meer bedrijven laten enkele laadpalen installeren voor hun medewerkers. Echter kun je ook een eigen laadpaal thuis installeren. Hoe dit moet en waar je op moet letten, zullen we in dit artikel beschrijven.

Kies de juiste locatie

Overweeg zorgvuldig de locatie van de laadpaal. De laadkabel moet namelijk makkelijk van het huis richting de auto kunnen, zonder obstructie. Idealiter staat het oplaadpunt parallel ten opzichte van de geparkeerde auto op de oprit, het liefst op gelijke hoogte met de aansluiting van de auto. Je kunt trouwens voor twee soorten laadpalen kiezen. Een aan de muur bevestigde laadpaal, ook wel een wallbox genoemd. Daarnaast heb je de klassieke laadpaal die uit de grond komt. Hier zit echter geen verschil in. Het is meer een kwestie van smaak.

De meterkast

Thuis een eigen laadpaal laten installeren, zal ervoor zorgen dat de energierekening hoger uit gaat vallen. Bekijk dus goed of jouw huidig energiecontract nog wel past bij thuisladen. Als je over een vast of variabel energiecontract beschikt, bekijk dan of je energiekosten bespaart door bijvoorbeeld ‘s nachts op te laden.

Een ander punt kan zijn dat jouw meterkast niet voldoende kW kan leveren. Als dit het geval is, zul je jouw meterkast moeten verzwaren. Een standaard 1-fase aansluiting biedt 3,7kW. Hiermee duurt een auto opladen best lang. Als je sneller wilt laden, moet je een 3-fase meterkast krijgen. Deze levert meer vermogen met 11kW laadkracht. De prijs voor het ombouwen van de meterkast, hangt af van de leeftijd en het type meterkast. Er is nog een extra stap die gedaan kan worden, namelijk een meterkast die 22kW output biedt. Niet alle auto’s zijn echter ingericht om met zulke wattages op te laden.

eigen laadpaal thuis opladen

Voordelen eigen laadpaal

Een eigen laadpaal thuis installeren heeft zo zijn voordelen. Je kunt op elk moment jouw auto opladen, zonder dat je weer enkele kilometers moet rijden om een goed oplaadpunt te vinden. Daarnaast is thuis laden vaak ook nog goedkoper dan bij een tankstation of hotel. Deze moeten namelijk ook winst maken, dus hanteren zij meestal een kleine winstmarge. Tegenwoordig zijn er ook zogenaamde slimme laadpalen. Deze slimme palen schakelen alleen in wanneer de stroom goedkoper is, bijvoorbeeld in de daluren. Ze maken daarnaast ook gebruik van groene stroom, waardoor jouw energierekening uiteindelijk niet zo hoog uitvalt.

Aandachtspunten

Een eigen laadpunt kan handig zijn, toch zul je op enkele punten moeten letten. Allereerst de veiligheid. Het ombouwen van de meterkast en de installatie van een laadpaal, gaan gepaard met hoge stroomsterkte en -spanning. Als je geen enkel verstand van het elektriciteitsnet hebt, is het altijd aan te raden om hiervoor een professional voor in te schakelen. Een elektricien kent een meterkast als geen ander en specialisten die dealen met laadpalen, weten precies waar ze rekening mee moeten houden.

Vervolgens moet je rekening houden met de laadkabel. Het kan zijn dat de aansluiting die in de laadpaal gaat, anders is dan het uiteinde van jouw auto oplaadkabel. Natuurlijk moet 1 uiteinde van de kabel wel in jouw auto moeten passen. Regel dus de juiste kabel. Een ander punt waar je op moet letten, is struikelgevaar. De kabel mag bijvoorbeeld niet over de stoep, een openbaar stuk, liggen. Voetgangers kunnen hier namelijk over struikelen en jou verantwoordelijk houden. Ook op de oprit moet je op de kabel letten. Een eventuele oplossing is de installatie van een kabelgoot.

Tot slot moet je van tevoren goed de kosten van de aanschaf overwegen. Een gemiddelde laadpaal kost tussen de 500 en 1000 euro. Hiermee ben je er echter nog niet. Vaak moet de meterkast nog verzwaard worden, moeten kabels getrokken worden en in sommige gevallen zal er ook gegraven moeten worden om de kabels in te kunnen leggen. Daarbij maakt het verschil of je direct naast de meterkast een gat naar buiten boort of dat een laadpaal aan de andere kant van het huis of naar de kapschuur moet komen. Reken voor de aanpassingen nog eens 500 tot 1500 euro.

Rijden in een elektrische auto

Het aantal elektrische voertuigen dat tegenwoordig op de weg rijdt, zit ongeveer rond de 15%. Naast rijlessen volgen in een auto die rijdt op benzine, diesel of LPG, kun je ook steeds vaker rijlessen volgen in een elektrische auto. Zeker voor mensen die schakelen lastig vinden, kan elektrisch rijden een uitkomst bieden. De meeste van deze voertuigen zijn namelijk uitgerust met een automaat. Het rijden met een automaat of elektrische auto vergt voldoende kennis van een rijschool. Door kwalitatieve rijlessen in de buurt van Oisterwijk te volgen, weet je zeker dat je op de juiste manier leert autorijden.

elektrische auto

De toekomst van auto’s zal een mix zijn van hybride- en elektrische auto’s. We zien echter ook het behoud van de verbrandingsmotor, maar dan met een motor die op 100% duurzame brandstof kan rijden. Zo blijven de wegen brullen met het heerlijke geluid van de verbrandingsmotor. Hoe de verre toekomst er uit zal zien, weet niemand. Wellicht rijden we over 100 jaar wel allemaal in zelfrijdende auto’s of vliegende auto’s, wie zal het zeggen.