Het vinden van een nieuwe woning kan een hels karwei zijn. In de huidige woningmarkt is er namelijk meer vraag dan aanbod. Dit maakt het bieden op een woning ontzettend lastig. Bij de verkoop van zowel huizen als appartement wordt vaak flink boven de vraagprijs geboden. Het juiste huis vinden is dan ook geen eitje. Als je al weet dat je hoogstwaarschijnlijk binnen twee jaar van woonplek verandert, is het al handig om eens stil te staan bij de verhuizing. Een verhuizing vergt namelijk enige planning en tijd. Jouw hele inboedel zal van een plek naar de andere plek verplaatst moeten worden. Je kunt zelf alle jouw spullen inpakken en klaarzetten óf je huurt een verhuisbedrijf in. Het zijn vragen om eens goed over na te denken. Wat moet je regelen bij een verhuizing?
Inventariseren
Het is goed om jouw hele inboedel te inventariseren. Hierbij leg je vast welke spullen je wilt behouden en welke spullen weg kunnen. Waarschijnlijk wil je wel enkele nieuwe meubelstukken in jouw toekomstige woning. Ga elke ruimte in de huidige woning af en schrijf op papier wat wel en niet weg mag. Nu je een overzicht hebt van alle spullen die mee mogen met de verhuizing, weet je hoeveel werk het gaat opleveren. Wellicht wil je kostbare spullen nog in beschermend materiaal wikkelen. Van tevoren een goed beeld creëren van de uiteindelijke verhuisdag, scheelt je een hoop kopzorgen op de verhuisdag zelf. Je hoeft dan niet alles lastminute te gaan regelen. Een inventarisatie kan ook dienen als controlelijst, zodat je tijdens de verhuizing niks vergeet.
De verhuisdag
Proficiat, je hebt eindelijk die nieuwe woning gevonden! Nu staan er nog enkele flinke klussen te wachten. Een van die klusjes heeft betrekking op de aanstaande verhuisdag. Er zijn twee manieren om alle spullen te verhuizen naar de nieuwe woning. Je kunt ervoor kiezen om een professioneel verhuisbedrijf in te schakelen. Deze regelen alles van een verhuiswagen, tot inpakmateriaal en voldoende mankracht. Een verhuisbedrijf scheelt jou zelf veel sjouwwerk en stress. Optie twee is door de verhuizing zelf te doen. Stel je hebt nét die nieuwe woning in Utrecht gevonden en moet al binnen een week gaan verhuizen. Dan kun je eenvoudig een bestelbus reserveren in Utrecht. Er zijn genoeg autoverhuurbedrijven die jou kunnen helpen. Het nadeel van alles zelf regelen, is het vinden van voldoende mankracht. Daarbij kan het stressvol zijn. Verhuizen is zwaar werk. Het voordeel is dat je alles zelf in de hand hebt.

Geef wijzigingen door
Wat moet je nog meer regelen bij een verhuizing? Iets waar men pas vaak later aan denkt, is het regelen van praktische zaken. Als eerste is het belangrijk om jouw verhuizing door te geven bij de gemeente. Het is van belang dat je staat ingeschreven op het juiste adres. Doe dit minimaal 4 weken voor de verhuizing en uiterlijk 5 dagen erna. Het is belangrijk dat instanties die ertoe doen, jouw correcte adresgegevens bezitten. Denk hierbij aan de belastingdienst, verzekeraars, de bank en de energiemaatschappij. Belangrijke post van deze instanties wil je natuurlijk op jouw nieuwe adres ontvangen. Je zult ook nieuwe contracten of abonnementen moeten afsluiten voor de nieuwe woning. Regel je energiecontract, tv- en internetabonnement.
Nieuwe spullen kopen
Na de inventarisatie van de oude woning, zul je vast en zeker spullen hebben weggegooid. Oude meubelstukken bijvoorbeeld. Het is niet raar dat mensen bij een nieuwe woning ook enkele nieuwe meubelstukken willen kopen. Zo creëer je een nieuwe sfeer die past bij een nieuwe woning. Als je dan toch bezig bent, kun je ook kleinere dingen aanpakken. Kies bijvoorbeeld eens voor nieuw servies of nieuwe handdoeken. Kleine veranderingen kunnen al veel doen voor een bepaald gevoel in huis. Door oude spullen met een link naar je oude woning te vervangen, creëer je een nieuw hoofdstuk. Een hoofdstuk die het nieuwe meubilair en nieuwe spullen associeert met de nieuwe woning en de toekomst. Creëer voor jezelf een interieur dat klopt. Veel woonplezier in jouw nieuwe woning!